מחקרים 04.09.2016

חבלות ראש קלות והפרעת קשב וריכוז בילדים

במחקר צרפתי השכיחות של ADHD לאחר חבלות ראש קלות בקרב ילדים הייתה גבוהה פי שלושה מהאוכלוסייה, החוקרים נוטים ליחס את הטראומה להפרעת הקשב ולא להיפך

(head injury (shutterstock

הפרעת קשב וריכוז, לרב כחלק ממכלול ליקויים נוירופסיכיאטריים, עלולה להופיע לאחר חבלות ראש קשות בקרב ילדים. חוקרים מבית החולים האוניברסיטאי, רנה, בצרפת ביקשו לבדוק האם גם חבלות ראש קלות (פציעות לא כירורגיות על סמך הערכה טומוגרפית אך עם עוצמה קינטית משמעותית או Glasgow Coma Scale<15) עלולות להגביר את הסיכון להפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות, תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Childs Nervous System.

למחקר מקרה ביקורת גויסו 34 ילדים בני 6-16 שפנו לחדר מיון בעקבות חבלת ראש קלה- בינונית בין השנים 2009-2013. למקרי המחקר הוצמדו 64 ילדים עם שבר לא כירורגי של האמה ללא חבלת ראש נלווית כמקרי ביקורת. 3 עד 40 חודשים לאחר הטיפול במיון שאלון קונורס הוצג להורי הילדים לטובת אבחון הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות.
מניתוח התוצאות עולה כי בקרב 18% מהילדים שנחבלו קלות בראשם אובחנה הפרעת קשב וריכוז היפראקטיביות, זאת לעומת 11% בקבוצת הביקורת. שיעורי ההמצאות של ADHD בשתי הקבוצות היה גבוה משמעותית מהממוצע באוכלוסיה (3.5-5.6% בקבוצת הגיל 6-12), יחד עם זאת הפער בין הקבוצות לא השיג מובהקות סטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי השכיחות של הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים שחוו חבלת ראש התגלתה כגבוהה פי כשלושה מהאוכלוסייה, ברם גם בקרב ילדים שעברו טראומה ללא חבלת ראש השכיחות של ADHD הייתה מוגברת, מה שמוביל למסקנה שהפרעת הקשב היא זו שמציבה את הילדים בסיכון יתר לתאונות וחבלות ולא ההיפך. סביר להניח כי קיימת נקודת איזון בין הסיכון לתאונות וחבלות כתוצאה מ ADHD לסיכון להפרעת קשב כתוצאה מחבלה מוחית.

מקור:

Childs Nerv Syst. 2016 Aug 27. [Epub ahead of print]
Mild head injury and attention deficit hyperactivity disorder in children.
Chasle V1, Riffaud L2,3, Longuet R1, Martineau-Curt M4, Collet Y1, Le Fournier L5, Pladys P1,6.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפראקטיביות,  ADHD,  טראומה,  הפרעות קשב וריכוז,  חבלות ראש
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו