מחקרים 22.12.2016

שתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות עלולה לפגוע בנפח החומר האפור

במחקר פיני צריכת אלכוהול מופרזת בגיל ההתבגרות נקשרה לנפחים נמוכים של החומר האפור. הפער לעומת בני נוער שלא מפריזים בשתייה מובהק, אולם לא ניתן לשלול נסיבתיות

(Human brain on MRI scans (shutterstock

שתיה מופרזת של אלכוהול בגיל ההתבגרות נקשרה בשורה של עבודות תצפיתיות למנת משכל נמוכה, עיכוב בהתפתחות הקוגניטיבית, הישגים אקדמיים נמוכים ונטייה לקוי אישיות בלתי מסתגלים. חוקרים מפינלנד בדקו האם אתיליזם בגילאי העשרה קשור גם לשינויים מוחיים מבניים, ובפרט לנפח החומר האפור במוחותיהם של המתבגרים, והאם הקשר תלוי בכמות האלכוהול הנצרכת. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Addiction.

למחקר גויסו 35 מתבגרים (בני 12-18) ששתו כמויות אלכוהול גדולות על בסיס יומי (אולם לא הוגדרו כמכורים לאלכוהול על פי אמות המידה הקליניות) ו 27 מתבגרים בטווח גילאים דומה ששתו כמויות קטנות של אלכוהול כזרוע ביקורת. המעקב אחר שתי קבוצות המתבגרים נמשך 10 שנים, במהלכו בני הנוער עברו הערכות תקופתיות ובתום המחקר בדיקת MRI מח.

ניתוח התוצאות מלמד כי נפח החומר האפור של בני נוער שנהגו לצרוך כמויות אלכוהול גדולות היה נמוך באופן מובהק מנפח מקביל של נחקרי הביקורת במספר אזורים קורטיקליים בולטים – פיתול החגורה הקדמי דו צדדי bilateral anterior cingulate cortex, קורטקס פרונטלי-אורביטלי וקורטקס פרונטופולרי frontopolar מימין, פיתול רקתי ימני עליון וקורטקס אינסולרי מימין (P<0.05).

החוקרים מסכמים כי צריכה מופרזת של אלכוהול בגיל ההתבגרות עלולה לפגוע בנפח החומר האפור בשורה של אזורים מוחיים מרכזיים. מעניין כי הפגיעה מתרכזת בעיקר באונה הימנית, מה שמעלה את השאלה האם אכן מדובר בממצא ששורשו בשתיית אלכוהול, או לחלופין מבנה מוחי בסיסי המאפיין מתבגרים עם נטייה להתמכרויות.

מקור:

Addiction. 2016 Nov 19. doi: 10.1111/add.13697. [Epub ahead of print]
Alcohol consumption during adolescence is associated with reduced grey matter volumes.
Heikkinen N1,2, Niskanen E3, Könönen M1,

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  התמכרות,  אלכוהול,  אתיליזם,  בני נוער,  ילדים,  החומר האפור,  פגיעה מוחית,  ליקוי התפתחותי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו