סרטן הערמונית 16.09.2018

צריכת סוכר גבוהה והסיכון לחלות בסרטן הערמונית

האם קיים קשר בין צריכת סוכרים ממשקאות ממותקים וקינוחים לבין הסיכון לחלות בסרטן הערמונית?

משקאות ממותקים (אילוסטרציה)
משקאות ממותקים (אילוסטרציה)

חוקרים מארצות הברית בדקו האם קיים קשר בין צריכת סוכרים ממשקאות ממותקים וקינוחים לבין הסיכון לחלות בסרטן הערמונית.

לצורך המחקר נאספו נתונים של 22,720  גברים אמריקאים ממוצא אתני מגוון וביניהם גם היספנים ואסייתיים בגילאי 55-74. כל המשתתפים מילאו שאלונים דמוגרפיים וכן שאלונים בנוגע לתזונה, בהם ציינו גם את תדירות הצריכה של קינוחים, משקאות ממותקים, מיצי פירות, ירקות ומוצרי מזון נוספים.

למטרות המחקר, החוקרים התייחסו לשלוש קטגוריות עיקריות של צריכת סוכר: קינוחים, משקאות ממותקים ומיצי פירות וירקות. בקטגוריית המשקאות הממותקים נכללו משקאות קלים ומוגזים, מילקשייק, פונץ', וכן תוספת של סוכר או דבש למשקאות חמים. בקטגורית הקינוחים חושבו קינוחים שלפחות 30% מהערך הקלורי שלהם הוא ממקור של סוכר וכן התצרוכת היומית של סוכר ממזונות מעובדים וסוכר שמתווסף למזון ולמשקה תוך כדי הארוחה.

בהתאם לשאלונים, הגברים חולקו לארבע קבוצות על פי צריכת הסוכר היומית שלהם:

  1. צריכה נמוכה של פחות מ-23.47 גרם ליום
  2. צריכה של 23.47-40.20 גרם ליום
  3. צריכה של 40.21-65.93 גרם ליום
  4. צריכה גבוהה מאד - למעלה מ-65.94 גרם ליום.

לאחר תקופת מעקב של תשע שנים, הסתבר כי 1,996 גברים אובחנו כחולים בסרטן הערמונית. על פי עיבודים סטטיסטיים, הקשר בין צריכת סוכר גבוהה לבין סרטן הערמונית היה משמעותי ביותר עבור קטגוריית המשקאות הממותקים, כאשר גברים בקבוצת הצריכה הרביעית (צריכה יומית גבוהה מאוד) נמצאו בסיכון גבוה ב-21% לחלות בסרטן הערמונית לעומת הקבוצה הראשונה (צריכה נמוכה).

גברים מהקבוצה השלישית, שצרכו גם הם כמות גבוהה של סוכר בכלל וממשקאות ממותקים בפרט, נמצאו בסיכון גבוה ב-14% לחלות בסרטן הערמונית לעומת גברים בקבוצה הראשונה.

לא נמצא קשר ישיר בין צריכת מיצי פירות וקינוחים לבין הסיכון לחלות בסרטן הערמונית.

מהמחקר עולה כי צריכה גבוהה של סוכרים, בעיקר ממשקאות ממותקים, עלולה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית, לכן הגבלת צריכתם, עשויה להיות צעד משמעותי בהפחתת הסיכון לחלות.

המחקר פורסם במהדורת יולי 2018 של כתב העת המדעי The British journal of nutrition ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  צריכת סוכר,  משקאות ממותקים,  מחקרים,  תזונה,  סיכון לסרטן הערמונית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו