סרטן השד 18.12.2018

מודל לניבוי התפתחות סרטן השד בקרב נשים עם היפרפלזיה א-טיפית

החוקרים יצרו מודל בעל שלושה משתנים שמטרתו לנבא את הסיכון להתפתחות סרטן השד בקרב נשים עם היפרפלזיה א-טיפית בביופסיה

נשים עם היפרפלזיה א-טיפית (AH - atypical hyperplasia) שזוהתה בביופסיה מהשד הן בעלות סיכון מצטבר מוגבר לחלות בסרטן השד (BC- breast cancer), אך המודלים לניבוי הסיכון שקיימים כיום לא מספקים הערכה מדויקת מותאמת אישית של הסיכון בקבוצה זאת.

במחקר הנוכחי, החוקרים השתמשו בעוקבה של Mayo של מחלת שד שפירה על מנת לפתח ולתקף מודל לניבוי הסיכון ל-BC אשר מותאם באופן ספציפי לנשים עם AH, שנקרא AH-BC.

החוקרים השתמשו בעוקבה רטרוספקטיבית של נשים בגילאי 18-85 שנים עם אבחנה פתולוגית של AH שפיר מ-Rochester, MN, and Nashville, על מנת לפתח מודל ותיקוף חיצוני, בהתאמה. החוקרים בחרו את גורמי הסיכון הקליניים וההיסטולוגים מרקמת הביופסיה באמצעות רגרסיית Cox לסיכון יחסי מסוג L1- penalized. בנוסף, מאפיינים מזהים נכללו במודל רגרסיה מסוג Fine and Gray על מנת להעריך את הסיכון ל-BC, כאשר הסיכון התחרותי היה מוות. הדיסקרימינציה והכיול של המודל נבדקו במסגרת בניית המודל ובאמצעות תיקוף חיצוני.

המחקר כלל 699 נשים עם AH, כאשר 142 מתוכן פיתחו BC (חציון זמן המעקב: 8.1 שנים) ומודל התיקוף החיצוני כלל 461 נשים, כאשר 114 מתוכן פיתחו BC בהמשך (חציון זמן המעקב: 11.4 שנים). המודל הסופי של AH-BC כלל שלושה משתנים: גיל בזמן הביופסיה, גיל בזמן הביופסיה בריבוע ומספר המוקדים של AH. לאחר 10 שנים, מודל ה-AH-BC הדגים דיסקרימינציה טובה (0.63 [רווח בר סמך 95%: 0.57-0.70]) וכיול טוב (0.87 [ רווח בר סמך 95%: 0.66-1.24]). במסגרת מודל התיקוף החיצוני, המודל הראה דיסקרימינציה סבירה (0.59 [רווח בר סמך 95%: 0.51-0.67]) וכיול סביר (0.91 [רווח בר סמך 95%: 0.65-1.42)].

החוקרים יצרו מודל חדש באמצעותו ניתן לנבא בצורה מדויקת יותר את הסיכון ל-BC בקרב נשים עם AH. מודל ה-AH-BC מדגים דיסקרימינציה וכיול טובים והוא תקף גם בבדיקה על מודל חיצוני.

מקור: 

Degnim, A.C. et al. (2018) Journal of Clinical Oncology 36,18

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  היפרפלזיה א-טיפית,  ביופסיה,  מודל ניבוי,  תיקוף חיצוני,  דיסקרימינציה,  כיול
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו