טיפול בדיכאון 24.12.2019

תוצאות שימוש ארוך טווח בקטמין ובחינת השפעתו כנוגד דיכאון בחולדות

במחקר נבדקה השפעתו נוגדת הדיכאון של שימוש ארוך טווח ורציף בקטמין אוראלי במינון נמוך בקרב חולדות

ניסוי בחולדות. אילוסטרציה

קטמין הוא אנטגוניסט קולטני NMDA שאינו תחרותי המשמש כחומר הרדמה עיקרי, במיוחד אצל ילדים. כמו כן הוכח כי בריכוזים תת הרדמתיים יש לקטמין תכונות נוגדות דיכאון אקוטיות. האופי המוקדם של השפעה זו הופך אותו לחלופה מבטיחה לתרופות נוגדות דיכאון קלאסיות הממוקדות למערכת המונואמינית. עם זאת, קטמין יכול להוביל לתופעות לוואי קוגניטיביות שונות, כמו גם לקשיים בשליטה על ריכוזו ולאופן המתן שלו, ועדיין קיים ספק האם ניתן להשתמש בתרופה כתרופת נוגדת דיכאון אמינה.

במחקר ממעבדת מדעי המוח ההתנהגותית, המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת בוגאצי, קבוצת חוקרים בדקו את ההשפעות של מתן קטמין רציף במינון נמוך ברציפות על תוצאות במבדקי שחייה מאולצים (behavioural despair in forced swimming tests) וזיכרון עבודה מרחבי בקרב חולדות (male Wistar rats).

החוקרים גילו כי לקטמין הניתן בריכוז 0.4 מ"ג ליום לעומת 0.2 מ"ג ליום בתוך מיץ של 30 מ"ל יש השפעה נוגדת דיכאון המופיעה בכ-10 ימים רצופים מיד לאחר המתן, כפי שנמדד באמצעות בדיקות שחייה, זאת מבלי לפגוע בביצועי זיכרון העבודה המרחבי כפי שנמדד במבוך Y במשך 30 יום מתחילת הטיפול.

תוצאות אלו מצביעות על כך, שברגע שיתגלה הניהול הקליני המיטבי, ייתכן שהשימוש ארוך הטווח בקטמין אוראלי במינון נמוך יועיל כנוגד דיכאון.

מקור:

Ecevitoglu, Alev, Resit Canbeyli, and Gunes Unal. "Oral Ketamine Alleviates Behavioral Despair without Cognitive Impairment in Wistar Rats." Behavioural Brain Research (2019): 112058.

נושאים קשורים:  מחקרים,  קטמין,  חולדות,  דיכאון,  התאבדות,  אובדנות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו