סיכון לפסיכוזה 28.02.2021

מחקר מנקודת מבט של רופאי משפחה: זיהוי מטופלים בסיכון לפסיכוזה

המחקר בדק את נקודת הניסיון של רופאי משפחה בזיהוי מטופלים עם סיכון לפסיכוזה ואת החסמים והקווים המנחים לזיהוי

התערבות מוקדמת אצל אנשים עם מצב נפשי בסיכון לפסיכוזה יכולה להפחית את שיעור המעבר לפסיכוזה. רופאי משפחה הם בעלי תפקיד חשוב בזיהוי של קבוצת מטופלים זו, אך יחד עם זאת מספר מחקרים קטן בלבד בדק את מודעות רופאי המשפחה למטופלים אשר נמצאים בסיכון לפסיכוזה.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבדוק את נקודת המבט והניסיון של רופאי משפחה בזיהוי מטופלים עם מצב נפשי בסיכון לפסיכוזה ואת החסמים והקווים המנחים לזיהוי.

החוקרים התבססו על ראיונות מעמיקים, מובנים-למחצה, עם רופאי משפחה במרפאות הממוקמות בדרום מערב אנגליה. הראיונות בוצעו בשנת 2019. החוקרים נעזרו במדריך נושא בכדי לשמר את עקביות הראיונות. המדריך עבר תיקון ונוספה לו ההגדרה של מטופלים עם מצב נפשי בסיכון לפסיכוזה, לאור העובדה שלאחר מספר ראיונות התגלה כי חלק מרופאי המשפחה לא מכירים את המבנה הנפשי הזה. הראיונות הוקלטו ונותחו לפי נושאים.

החוקרים ראיינו 20 רופאי משפחה בסך הכל. כמה מרופאי המשפחה לא הכירו את הרעיון של מטופל בסיכון לפסיכוזה והכירו בכך שאולי אין ברשותם את הכלים המתאימים לזיהוי קבוצת מטופלים שכזו.

חסמים אחרים היו קשורים למטופלים אשר לא הציגו, או לא הסגירו תסמינים פסיכוטיים, וכן מגבלות שנבעו ממשאבים מוגבלים ממערכת הבריאות האנגלית, כמו: חוסר המשכיות בטיפול ודרישות סף גבוהות כדי לקבל גישה לשירותים מיוחדים.

החוקרים הסיקו כי קשה לזהות מטופלים עם מצב נפשי בסיכון לפסיכוזה במעמד רופא המשפחה. תנאי ההתמחות של רופאי המשפחה, התפתחות של מדיניות אשר תומכת בהמשכיות טיפול וכן גישה משופרת לשירותים מיוחדים עשויים לעזור לשפר את הזיהוי של מטופלים בסיכון לפסיכוזה.

מקור:

DOI: https://doi.org/10.3399/bjgp20X713969

נושאים קשורים:  רופא משפחה,  מצב נפשי,  פסיכוזה,  קשיים באבחון,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו